Health Professional - Nieuws - 22-10-2009:

IBD en probiotica: artikelen zijn stellig
Beintema, Nienke

In oktober verschenen er twee belangrijke overzichtsartikelen over inflammatory bowel disease (IBD). Beide benadrukken de positieve rol van probiotica in dit verband, maar stellen dat er meer onderzoek nodig is.

De European Food Safety Authority (EFSA) mag dan onlangs alle probiotica-gezondheidsclaims die ze onderzocht, massaal hebben verworpen, maar het bewijs ten gunste van probiotica blijft zich opstapelen. In oktober verschenen er bijvoorbeeld twee belangrijke publicaties in het International Journal of Medical Microbiology. Beide waren overzichtsartikelen over het mogelijke effect van probiotica op IBD

Samenspel
De eerste review is van de hand van twee onderzoekers van het Rowett Institute of Nutrition and Health in Aberdeen (Schotland). De conclusies zijn duidelijk: het staat wetenschappelijk vast dat probiotica de darmflora gunstig beïnvloeden, evenals de barrièrefunctie van de darm en het immuunsysteem. In die zin hebben ze dus een positief effect op IBD. De onderzoekers erkennen echter dat er nog veel te doen is: "De uitdaging is nu om het samenspel tussen de mechanismen van gastheer en microbiota te leren begrijpen," schrijven ze. "We moeten de onderliggende pathways ontrafelen die probiotica hun ontstekingsremmende werking geven." Het artikel benadrukt dat daarvoor een geïntegreerde benadering nodig is, die gebruikmaakt van de nieuwste technologie op het gebied van microbiologie, genomics en proteomics. Ook moeten de uitkomsten daarvan zowel experimenteel als klinisch worden getest.

Bewijs is sterk
Het tweede artikel werd geschreven door twee onderzoekers van de Technische Universität München (Duitsland). Allereerst is deze meta-analyse duidelijk over de gezondheidseffecten van probiotica buiten de darm: "Recente studies hebben aangetoond dat de darmflora een sterk effect heeft op het optreden van ziekten zoals diabetes type 1, [...] type 2 en overgewicht." Het artikel verwijst ook naar effecten op chronische leverziekten en allergische huidreacties.
Wat betreft IBD laat het artikel er geen twijfel over bestaan dat het effect van probiotica voldoende is bewezen. Toch merkt het op dat "hoewel het klinische bewijs voor het beschermende effect van probiotica vrij sterk is, er nog behoefte is aan gerandomiseerde en placebo-gecontroleerde studies met grotere aantallen proefpersonen. Pas dan kan het effect van probiotica op het terugdringen van de ziekte, en op bijvoorbeeld de ziekte van Crohn, eenduidig worden vastgesteld."

Meer informatie:
Schotse artikel in het International Journal of Medical Microbiology
Duitse artikel in het International Journal of Medical Microbiology
«Terug