Health Professional - Nieuws - 09-10-2009:

Yakult voorkomt wellicht tandvleesontsteking
Beintema, Nienke

Uit een recente Duitse studie blijkt dat Yakult, het probiotische melkdrankje met Lactobacillus casei Shirota, een gunstig effect heeft op tandvleesontsteking.

Verschillende studies hebben de laatste jaren een positief verband gelegd tussen probiotica en de gezondheid van de mondholte. Men gaat er meestal vanuit dat dit effect direct is: de probiotica beïnvloeden de mondflora. Een Duitse studie die deze maand verscheen in het Journal of Periodontology is een van de eerste die een indirect effect laat zien, waarschijnlijk via een verbeterde immuunfunctie.

Ontstekingsmarkers
De Duitse onderzoekers, van de Universiteit van Leipzig en het Universiteitsziekenhuis van Jena, voerden een niet-geblindeerd onderzoek uit bij vijftig gezonde vrijwilligers. De testgroep dronk een flesje Yakult per dag en de controlegroep niet. Na acht weken vroeg men de vrijwilligers 96 uur hun tanden niet te poetsen. Daarna controleerden de onderzoekers bij beide groepen de vorming van tandplak, eventueel bloeden van het tandvlees, en drie markers die een maat zijn voor ontsteking in de vloeistof tussen tanden en tandvlees. Deze markers zijn alledrie positief gecorreleerd met ontsteking.
Hoewel de hoeveelheid tandplak en bloedingen niet verschilde tussen de beide groepen, waren er wel significante verschillen in de drie ontstekingsmarkers: polymorphonucleaire elastase en matrix metalloproteïnase-3 waren in de probioticagroep significant lager, en de derde marker, myeloperoxidase, was in de controlegroep significant verhoogd.

Nader bestuderen
"Dit suggereert een gunstig effect van het probiotische drankje op tandvleesontsteking," concluderen de auteurs. Wat betreft de vraag of dit effect direct of indirect is, merken ze op dat de mondflora weliswaar iets veranderde nadat het experiment was ingezet, maar dat dit verschil na twee weken alweer was verdwenen terwijl het experiment acht weken duurde. Daaruit concluderen de onderzoekers dat het effect te danken is aan immuunmodulatie.
&Men moet er wel rekening mee houden dat deze conclusies het resultaat zijn van een pilotstudie, en enkel gebaseerd op veranderingen in de vloeistof in de tandvleespockets. Nadere studies zijn strict noodzakelijk," stellen ze.

Meer informatie:
Artikel in het Journal of Periodontology
«Terug