Health Professional - Nieuws - 24-09-2009:
«TerugKefir: interessante conclusies Beintema, Nienke Kefir heeft gemiddeld geen effect op het optreden van diarree bij kinderen aan de antibiotica. Toch hebben bepaalde groepen kinderen er wellicht baat bij, aldus een recente studie. Jonge kinderen krijgen vaak antibiotica voorgeschreven. Zo’n 20 tot 30 procent van hen krijgt daardoor echter diarree. Dat kan serieuze gezondheidsgevolgen hebben, terwijl de voordelen van de antibiotica vaak twijfelachtig zijn. Hoewel het gebruik van antibiotica geleidelijk afneemt dankzij voorlichting van artsen en van het grote publiek, resulteert een kwart van alle doktersbezoeken van kinderen onder de vijf jaar in een antibioticarecept. In Amerika krijgen kinderen tussen 3 en 36 maanden gemiddeld twee keer per jaar antibiotica, en eenderde van hen zelfs vier keer per jaar. Er zijn aanwijzingen dat probiotische bacteriën kunnen helpen bij het voorkomen van diarree bij antibioticagebruik. Een Amerikaanse studie van het Georgetown University Medical Center (Washington, DC) en de University of Pittsburgh onderzocht het effect van kefir, een traditioneel en algemeen verkrijgbaar yoghurt-achtig melkproduct. De studie verscheen in augustus in het tijdschrift Archives in Pediatric and Adolescent Medicine. Mindere conditie Het team onderzocht 125 kinderen in de leeftijd van een tot vijf jaar in een gerandomiseerde, dubbelblinde, placebogecontroleerde studie. Deze kinderen hadden antibiotica voorgeschreven gekregen tegen luchtweginfecties. Naast hun antibiotica kreeg de ene helft van deze groep dagelijks een portie actieve kefir, en de andere helft een portie kefir waarin de bacteriën door een hittebehandeling waren gedood. De actieve kefir bevatte negen probiotische stammen, waaronder Lactococcus rhamnosus, L. casei, Bifidobacterium breve en Lactobacillus acidophilus. Het experiment duurde tien dagen. Naderhand bleek dat 18 procent van de kinderen in de actieve kefirgroep diarree had gekregen, tegen 22 procent in de placebogroep – maar dit verschil was statistisch niet significant. Er was ook geen verschil in symptomen zoals een loopneus, hoest en koorts. Er was echter wel een verschil onder de kinderen die aan het begin van de studie een slechtere gezondheid hadden: 23 procent in de actieve groep kreeg diarree, tegen 31 procent in de controlegroep. Er was ook een opvallend verschil onder de iets oudere kinderen, van drie tot vijf jaar: 6 procent van de actieve groep kreeg diarree, tegenover 14 procent in de placebogroep. Gemiddeld hadden deze oudere kinderen dus minder vaak diarree – en dat gold bovendien voor meisjes in vergelijking met jongens. Kleinschalig onderzoek "Onze theorie is dat kefir wellicht bij de gezondere kinderen geen verschil maakt omdat de extra immuunstimulatie bij hen waarschijnlijk niet nodig is," schrijft hoofdonderzoeker Daniel Merenstein op de website die hij over dit onderzoek maakte. "Mogelijk heeft kefir wel effect bij bepaalde groepen. Uit onze eerdere studies blijkt dat het effect in gezonde kinderen erg klein is, en lastig aan te tonen met kleinschalig onderzoek. Daarom moeten we deze resultaten in grotere studies nader bekijken, om precies uit te zoeken wie er baat bij kan hebben." Meer informatie: Artikel in Archives in Pediatric and Adolescent Medicine Website over dit onderzoek, door hoofdonderzoeker Merenstein |