Health Professional - Nieuws - 11-09-2009:

Prebiotica remmen wellicht vroege darmkanker
Beintema, Nienke

Uit een recente Duitse studie blijkt dat de afbraakproducten van prebiotische vezels bij ‘jonge’ darmkankercellen de celgroei remmen en celdood bevorderen.

Wetenschappers vermoeden al langere tijd dat prebiotische vezels, zoals inuline, darmkanker kunnen helpen voorkomen. Klinische onderzoeken lijken inderdaad uit te wijzen dat dit zo is, maar het is nog onduidelijk welke cellulaire mechanismen betrokken zijn bij deze beschermende werking van prebiotica.
Onderzoekers van de Friedrich Schiller Universiteit in Jena, Duitsland, hebben nu een tipje van de sluier opgelicht. In een artikel in het septembernummer van het British Journal of Nutrition melden ze een direct effect van de afbraakproducten van prebiotica. De Duitsers gebruikten een algemeen mengsel van inuline en oligofructose, op de markt onder de naam Synergy 1, en lieten dit mengsel incuberen met darmbacteriën uit menselijke faeces.

Celgroei en -dood
Vervolgens onderzochten ze een controlesample en het prebiotica-geïncubeerde sample op twee afbraakproducten: korte-ketenvetzuren (SCFA) en desoxycholzuur DCA). Van beide is bekend dat ze een rol spelen bij de regulering van celgroei. Incubatie met het prebioticamengsel resulteerde in een bijna 2,5 keer hogere concentratie SCFA en een 3,4 keer lagere hoeveelheid DCA.
Bovendien bleek dat ‘jonge’ darmkankercellen gevoelig op deze twee factoren reageerden: hun groei vertraagde bij hogere concentraties SCFA en lagere concentraties DCA. Oudere darmkankercellen bleken veel minder gevoelig. Ten slotte testten de onderzoekers hun samples op de aanwezigheid van een eiwit, PARP, dat een indicator is van geïnduceerde celdood. Ze vonden een significante toename in de PARP-concentratie in jonge kankercellen die waren blootgesteld aan de twee afbraakproducten.
Al met al concludeert het Duitse team dat de afbraakproducten van inuline zowel groeivertragende als celdood-inducerende effecten hebben op jonge darmkankercellen. Hoewel hun resultaten nog vertaald moeten worden naar de in vivo-situatie, denken ze dat hun bevindingen wellicht kunnen helpen bij de preventie van darmkanker.

Meer informatie:
Artikel in het British Journal of Nutrition
«Terug