Health Professional - Nieuws - 23-04-2009:

Gastric bypass succesvoller in combinatie met probiotica
Beintema, Nienke

Een recente studie van Stanford University toont aan dat Lactobacillus een gunstig effect heeft op obesitaspatiënten die een maagoperatie ondergaan. Het probioticum voorkwam bacteriële woekering, verbeterde de beschikbaarheid van vitamine B12 en bevorderde gewichtsverlies.

Obesitas, of ernstig vergewicht, is een van de belangrijkste gezondheidsproblemen in de westerse wereld. Obesitas komt tegenwoordig twee keer zo vaak voor als in 1980; grofweg een op de drie volwassenen in Amerika heeft obesitas, en in Europa grofweg een op de tien. Obesitas gaat gepaard met ernstige gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatziekten en diabetes.
Zogenaamde gastric bypass-operaties (operaties waarbij de dunne darm wordt omgelegd, zodat het effectieve maagvolume afneemt) blijken goed te werken als behandeling van obesitas. Deze operaties dwingen mensen tot minder eten. Hoewel ze sterk bijdragen aan gewichtsverlies, brengen ze echter een risico op darmproblemen met zich mee, zoals bacteriële woekering. Die kan ontstaan doordat de aanvoer van maagsappen verandert, evenals de darmwerking. Bacteriële woekering veroorzaakt symptomen zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree.

Gewichtsverlies
Onderzoekers van de Stanford University School of Medicine onderzochten of consumptie van Lactobacillus deze bijwerkingen kan voorkomen. De resultaten verschenen in het aprilnummer van het Journal of Gastrointestinal Surgery.
De Amerikanen onderzochten 44 obesitaspatiënten voor en na een zogenaamde Roux-en-Y gastric bypass-operatie, de meest gebruikelijke maagverkleinende operatie. De helft van de mensen kreeg gedurende zes maanden een probiotisch supplement (2,4 miljard lactobacillen per dag); de andere helft kreeg een placebo. Na zes maanden was in beide groepen het maag- en darmfunctioneren significant verbeterd; daarin was er geen verschil tussen de beide groepen, hoewel er in de probioticagroep wel significant minder bacteriële woekering optrad in vergelijking met de controlegroep. De probioticagroep vertoonde daarnaast ten opzichte van de controlegroep een significant verbeterde beschikbaarheid van vitamine B12.
Het meest opvallende was dat de probioticagroep na zes weken significant meer was afgevallen dan de controlegroep (die verloor 25,5%, de probioticagroep 29,9%), zo ook na drie maanden (respectievelijk 38,55% en 47,68%). Dit was zelfs na zes maanden nog het geval, maar het verschil was toen statistisch niet langer significant (60,78% versus 67,15%).
Dit resultaat komt overeen met eerdere studies die concludeerden dat overgewicht deels samenhangt met de samenstelling van de darmmicrobiota, aldus de onderzoekers. Ze denken dat verdere inzichten in deze relatie uiteindelijk wellicht kunnen bijdragen aan de behandeling en zelfs preventie van obesitas.

Meer informatie:
Artikel in het Journal of Gastrointestinal Surgery
«Terug