Health Professional - Nieuws - 05-03-2009:
«TerugPrebiotica helpen tegen infecties bij zuigelingen Beintema, Nienke Uit een grootschalige Italiaanse studie blijkt een gunstig effect van prebiotica in flesvoeding. Zuigelingen die prebiotica kregen, hadden minder darminfecties dan controlebaby’s en kregen minder vaak antibiotica voorgeschreven. Prebiotica zijn onverteerbare voedingsingrediënten, zoals vezels, die de groei van gunstige darmbacteriën, of probiotica, stimuleren. Voor het verbeteren van de gezondheid van de darm, en daarmee ook van de algemene gezondheid, richten onderzoekers zich daarom niet alleen op probiotica, maar ook op prebiotica. Er zijn al verscheidene studies geweest die gezondheidseffecten direct toeschreven aan prebiotica. Een recente studie van de Universiteit van Napels in Italië voegt daar nu nieuw bewijs aan toe. Het onderzoek verscheen in februari in het tijdschrift Clinical Nutrition. De toegevoegde waarde van deze studie, zo reageerden verschillende experts online, ligt in het grote aantal proefpersonen en de statistische significantie van de resultaten. De Italiaanse wetenschappers onderzochten 342 gezonde baby’s die flesvoeding kregen. De helft van hen kreeg flesvoeding waaraan een mengsel van galacto- en fructo-oligosacchariden was toegevoegd. De andere helft kreeg flesvoeding zonder deze prebiotica. Gedurende twaalf maanden onderzochten de Italianen hoe vaak de kinderen darm- en ademhalingsinfecties hadden, en hoe vaak zij antibiotica voorgeschreven kregen. De frequentie van darmontstekingen lag in de prebioticagroep 59% lager dan in de controlegroep. Het aantal kinderen dat meer dan drie keer darmontsteking kreeg, was in de prebioticagroep 38% lager, maar dit resultaat was statistisch niet significant. In elk geval was het aantal kinderen dat meerdere keren antibiotica kreeg voorgeschreven, in de prebioticagroep 40% lager. De Italianen concluderen dat prebiotica in het eerste levensjaar darm- en mogelijk ook ademhalingsinfecties bij zuigelingen voorkomen. Binnenkort op www.gutflora.org: een breder overzicht van recent prebioticaonderzoek, met inzichten van experts. Meer informatie: Artikel in Clinical Nutrition (februari 2009) Eerdere Italiaanse studie naar prebiotica en eczeem, in Archives of Diseases in Childhood (2006) |