Health Professional - Nieuws - 26-02-2009:

Probiotische spray tegen middenoorontsteking (Otitis media)
Beintema, Nienke

Uit een recente Zweedse studie blijkt dat neusspray met Streptococcus sanguinis kan helpen tegen middenoorontsteking. Een andere mogelijke behandeling hiertegen, aldus een Finse studie, is consumptie van Lactobacillus rhamnosus en Bifidobacterium lactis.

Veel jonge kinderen hebben regelmatig last van middenoorontsteking. Het is nog onduidelijk waarom juist jonge kinderen hier zo ontvankelijk voor zijn. Men denkt dat dit te maken heeft met de vorm van de buis van Eustachius (de verbinding tussen middenoor en keel) bij jonge kinderen, die de afvoer van vocht bemoeilijkt. Vaak veroorzaakt de infectie een pijnlijke zwelling. Kinderen die hier herhaaldelijk last van hebben, krijgen vaak een buisje in hun trommelvlies geplaatst dat het extra vocht moet helpen afvoeren. Deze behandeling lijkt echter op latere leeftijd lichte gehoorschade te kunnen veroorzaken.

Neusspray en inname
Onderzoekers van de Universiteit van Gothenburg (Zweden) onderzochten het effect van een probiotische neusspray op middenoorontsteking. Deze pilotstudie richtte zich op zestig kinderen met chronische middenoorontsteking die daarvoor buisjes zouden krijgen. Gedurende tien dagen voor de ingreep werden deze kinderen behandeld met een neusspray met Streptococcus sanguinis, Lactobacillus rhamnosus of een placebo. In de S. sanguinis-groep herstelde 37% van de kinderen geheel of aanzienlijk binnen tien dagen, tegen 17% in de L. rhamnosus-groep en 6% in de placebo-groep. Voor S. sanguinis was het effect statistisch significant. De publicatie, die in februari verscheen in de Archives of Disease in Childhood, stelt dat er meer onderzoek nodig is om deze resultaten te ondersteunen, en ook dat het onderliggende mechanisme nog onopgehelderd is.

Een Finse studie in het British Journal of Nutrition (december) meldt een andere remedie tegen middenoorontsteking bij jonge kinderen: consumptie van Lactobacillus rhamnosus GG en Bifidobacterium lactis Bb-12. Onderzoekers van de Universiteit van Turku onderzochten een groep zuigelingen die flesvoeding kreeg; bij de helft van hen werd de flesvoeding aangevuld met deze twee probiotica. De studie leverde twee significante vindingen op. Gedurende de eerste zeven levensmaanden liep 22% van de probiotica-baby’s een acute middenoorontsteking op tegen 50% in de controlegroep; 31% van de probiotica-baby’s kreeg antibiotica voorgeschreven tegen 60% in de controlegroep. Ook deze wetenschappers menen dat er aanvullend onderzoek nodig is om eenduidige conclusies te kunnen trekken.

Meer informatie:
«Terug