Health Professional - Nieuws - 07-02-2009:
«TerugBacteriedrankjes ‘doen’ het echt! Lievendag, R. Uit recent Nederlands onderzoek is gebleken dat de probiotica in zuiveldrankjes het immuunsysteem inderdaad activeren. Een onderzoeksgroep onder leiding van hoogleraar microbiologie Michiel Kleerebezem (lid van het wetenschappelijk commité van de Gut flora Foundation) heeft aangetoond dat de gen-activiteit in de darmwand verandert als er een probioticadrankje is gedronken. Deze week publiceerde de groep hierover in Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Wetenschappers uit Wageningen (Topinstituut Voeding), Nijmegen (Radboud Universiteit) en Maastricht (Universiteit van Maastricht) werkten samen aan een onderzoek waarbij gezonde mensen drankjes met en zonder bacteriën kregen toegediend. De bacterie die voor de bacteriehoudende drank werd gebruikt is de melkzuurbacterie Lactobacillus plantarum. Van deze ‘modelbacterie’ zoals Kleerebezem hem noemt, is de genetische opbouw volledig bekend. Bacteriedrankjes zorgen ook bij gezonde mensen voor versterking van het immuunsysteem. Hierdoor ontstaat er een vorm van verhoogde paraatheid, zodat er bij naderend onheil direct kan worden ingegrepen. Met het onderzoek is een eerste stap gezet naar meer kennis over hoe gezonde mensen op moleculair niveau reageren. Binnenkort leest u op onze website een uitgebreid interview met professor Kleerebezem over dit onderwerp. Meer informatie: Persbericht van TIFN Wageningen (04-02-09) Artikel in Volkskrant van 07-02-2009 |