Health Professional - Nieuws - 11-08-2008:

Probiotica als middel tegen hooikoorts?
Beintema, Nienke

Een recente studie wijst erop dat probiotica de immuunrespons tegen hooikoorts kunnen verminderen. Reacties hierop waren kritisch: de groep onderzochte patiënten was klein en er trad geen vermindering op in de symptomen. Anderen benadrukken dat het slechts om een verkennende studie ging en dat de resultaten wel degelijk veelbelovend zijn.

Hooikoorts (ook wel seizoensgebonden allergische rhinitis genoemd) is een allergische reactie tegen stuifmeel, meestal van grassoorten. Naar schatting heeft 10 tot 20 procent van de Westerse bevolking in meer of mindere mate last van hooikoorts. Het immuunsysteem behandelt het stuifmeel als een ziekteverwekker. Het produceert cytokines, zoals interleukine-5 en -6 (IL-5 en IL-6), die op hun beurt zorgen voor de aanmaak van immunoglobulines (Ig), ook bekend als antilichamen. Deze maken ziekteverwekkers onschadelijk.
Onderzoekers van het Institute of Food Research (IFR) publiceerden een artikel in het meinummer van Clinical and Experimental Allergy, waarin ze een verband leggen tussen de dagelijkse inname van probioticasupplementen en de immuunreactie tegen hooikoorts. De onderzoekers deelden 20 hooikoortspatiënten willekeurig in twee groepen in. Beide kregen dagelijks een zuiveldrank te drinken, de een mét en de ander zonder Lactobacillus casei. Na vijf maanden had de probioticagroep significant lagere concentraties IL-5 en IL-6 in het bloed dan de controlegroep. Daarnaast was de concentratie IgE significant lager. IgE is het voornaamste antilichaam in relatie tot allergische reacties. De productie van IgG was echter licht toegenomen. Van IgG vermoedt men dat het een beschermende rol speelt tegen allergische reacties.

Verkennende studie
Steeds meer studies wereldwijd richten zich op het verband tussen probiotica en bepaalde allergieën. De resultaten zijn niet eenduidig en er heerst nog veel skepsis. Ook de reacties op de IFR-studie waren gemengd. Kritiek richtte zich vooral op de kleine onderzoeksgroepen, de kleine (hoewel significante) verschillen in immunologische parameters, en het feit dat er geen effect werd waargenomen op het niveau van de hooikoortssymptomen.
"Dit was natuurlijk slechts een verkennende studie," reageert Hans van Schijndel, Science Manager bij Yakult Nederland. "Het doel was te kijken of er überhaupt een verandering in de immuunreactie optrad. Deze voorlopige resultaten zijn in onze ogen wel degelijk veelbelovend." Van Schijndel verwerpt de kritiek dat de resultaten klinisch niet relevant zouden zijn. "De resultaten zijn interessant genoeg om verder onderzoek te rechtvaardigen. Op basis daarvan kan de therapie worden bijgeschaafd. Misschien zijn er andere doses of andere bacteriestammen die effectiever zijn. De onderzoekers gebruikten in deze studie één probioticum. De kans is groot dat er andere stammen zijn die meer effect sorteren. De volgende stap is dat men daarnaar op zoek gaat." Van Schijndel twijfelt er niet aan dat probiotica uiteindelijk een rol zullen spelen bij allergiepreventie en -therapie. "Misschien niet als enige redmiddel, maar dan tenminste als waardevolle aanvulling op conventionele immuuntherapie."

Meer informatie:
Artikel in Clinical and Experimental Allergy
«Terug