Health Professional - Nieuws - 04-08-2008:
«TerugProbiotica mogelijk gunstig voor vroeggeborenen Beintema, Nienke Volgens een recente Deense studie kunnen probiotica necrotizing enterocolitis (NEC) tegengaan – een ernstige darm-aandoening die veel voorkomt bij te vroeg geboren baby’s. De studie betrof 27 onvoldragen biggetjes die met een keizersnede ter wereld waren gebracht. Eén groep werd gevoed met varkenscolostrum (de eerste zeugenmelk), de tweede groep kreeg flesvoeding en de derde kreeg flesvoeding met daaraan toegevoegd Bifidobacterium animalis en vier Lactobacillus-stammen (L. acidophilus, L. casei, L. pentosus en L. plantarum). Het onderzoek wees uit dat de probiotica-flesvoeding, in vergelijking met de gewone flesvoeding, zowel het optreden als de hevigheid van NEC verminderde. Het optreden daalde van 89 naar 69 procent, en de hevigheid (gemeten als NEC severity score) daalde van 3.4 tot 2.0. De zeugenmelk bleek echter het gunstigst: slechts 40 procent van de zeugenmelkgroep ontwikkelde NEC, met een gemiddelde hevigheid van 1.7. Moedermelk en probiotica? "Deze studie laat zien dat probiotica die vlak na de geboorte worden toegediend, de darmfunctie en -gezondheid kunnen verbeteren van pasgeborenen die vatbaar zijn voor NEC. Ze bevorderen de vroege kolonisatie door een ‘goede’ darmflora." Dat schrijven de onderzoekers in hun artikel, dat in augustus verschijnt in het tijdschrift Journal of Nutrition. "Dit is waarschijnlijk met name belangrijk na een keizersnede en bij sondevoeding – twee factoren die remmend werken op de darmfloraontwikkeling van pasgeborenen." NEC is inderdaad een aandoening die vaak voorkomt bij vroeggeboren zuigelingen. Eerste auteur Richard Siggers van de Universiteit van Kopenhagen geeft uitleg per e-mail: "Het percentage vroeggeborenen dat NEC ontwikkelt, is variabel en verschilt tussen ziekenhuizen en geografische locaties. Gemiddeld treedt NEC echter op bij 10 procent van alle vroeggeborenen." De onderzoekers gebruikten onvoldragen biggetjes als model voor vroeggeboren baby’s. Klinisch en histologisch gezien lijken NEC-symptomen bij varkens erg op die bij mensen. Daarnaast vertoont het maagdarmkanaal van biggetjes veel anatomische en fysiologische overeenkomst met dat van zuigelingen. De Deense resultaten laten zien – in lijn met eerdere studies – dat moedermelk de voorkeur heeft boven flesvoeding. Als de moeder echter geen borstvoeding wil of kan geven, kunnen probiotica de effectiviteit van flesvoeding verbeteren. Zou borstvoeding in combinatie met probiotica dan nog gezonder zijn? "Die vraag is nog nooit onderzocht in de context van NEC," antwoordt Siggers. "We zijn ervan overtuigd dat moedermelk de optimale voeding is voor zuigelingen, zowel vroeg- als op tijd geborenen. Moedermelk biedt niet alleen de juiste passieve immuniteit, maar stimuleert ook de aangeboren immuunrespons en reguleert de invloed van bacteriën vlak na de geboorte. Het is twijfelachtig of probiotica extra bescherming tegen NEC zullen bieden aan baby’s die borstvoeding krijgen." Wel meldt Siggers dat probiotica volgens recent onderzoek het risico op allergieën verminderen bij borstvoedingsbaby’s die daar vatbaar voor zijn. "Allergieën en NEC verschillen natuurlijk qua ziekteontwikkeling," schrijft hij, "maar dit wijst er wel op dat hoewel borstvoeding als optimaal wordt gezien, probiotica wellicht een waardevolle aanvulling kunnen zijn." Nader onderzoek moet ook licht werpen op andere openstaande kwesties, zoals de optimale dosis, timing en aard van de te gebruiken probiotica. Meer informatie: Artikel in het Journal of Nutrition |