| Health Professional - Nieuws - 30-06-2008: Lactobacillus-stam werkzaam tegen maaginfectie Beintema, Nienke Uit een recente studie blijkt dat Lactobacillus johnsonii (La1) bij kinderen een licht remmend effect heeft op maaginfecties met de virulente bacterie Helicobacter pylori. Conventionele behandeling met antibiotica blijft echter veel effectiever. Lactobacillen zijn probiotische micro-organismen die van nature voorkomen in de gezonde flora van mond, darm en urinewegen. Studies hebben aangetoond dat het innemen van bepaalde Lactobacillus-stammen kan bijdragen aan het voorkomen en genezen van darm- en urineweginfecties, met name die met de ziekteverwekker Escherichia coli. Onderzoekers van het Institute of Nutrition and Food Technology (Universiteit van Chile, Santiago de Chile) hebben nu een andere toepassing ontdekt van een lid van de Lactobacillus-groep. Lactobacillus johnsonii (La1) bleek bij een klein percentage van de onderzochte kinderen infecties met Helicobacter pylori te kunnen bestrijden. Deze resultaten verschenen op 19 juni in het tijdschrift Nutrition. H. pylori is voor zover bekend de enige bacterie die kan overleven in maagzuur. Infecties met deze bacterie kunnen maagzweren, maagwandontstekingen en zelfs maagkanker veroorzaken. De Chilenen onderzochten 271 kinderen met een H. pylori-infectie. Ze keken daarbij niet alleen naar het effect van La1, maar ook naar dat van cranberrysap: een ander product waarvan bekend is dat het bacteriële infecties tegengaat, zowel in de urinewegen als in de darmen. De onderzoekers vergeleken een controlegroep met drie placebo-gecontroleerde experimentele groepen: een groep die cranberrysap kreeg, een die het probioticum kreeg, en een die beide kreeg. Na drie weken van dagelijkse behandeling bleek dat de infectie met H. pylori in de drie experimentele groepen significant was afgenomen ten opzichte van de controlegroep. In de controlegroep was de afname 1,5 procent, vergeleken met 14,9 procent in de probioticumgroep, 16,9 procent in de cranberrygroep en 22,9 procent in groep die beide kreeg. De combinatie van beide middelen leverde een betere bestrijding op, maar de onderzoekers concluderen dat het verschil statistisch niet significant was ten opzichte van het gebruik van alleen cranberrysap of alleen het probioticum. "Deze resultaten klinken interessant, maar ze zijn klinisch nauwelijks relevant," reageert dr. René van der Hulst, gastro-enteroloog bij het Kennemer Gasthuis in Haarlem. Van der Hulst heeft verscheidene wetenschappelijke publicaties over H. pylori-infecties op zijn naam staan. "Conventionele behandeling met een combinatie van antibiotica levert een bestrijding op van zo’n 90 procent. Daar kan niets tegenop." Van der Hulst betwijfelt of de genoemde probioticabehandeling een nuttige aanvulling kan zijn op deze conventionele therapie: "In studies is er altijd een zekere bias wat betreft de mate waarin men zich aan de therapie houdt. En in de genoemde studie is het moeilijk te begrijpen hoe er in de controlegroep spontaan eradicatie van H. pylori optrad. Daarnaast is het twijfelachtig of een bestrijding van tegen de 100 procent wel realistisch is." Meer informatie: Artikel in Nutrition «Terug |